PD Dr. Izabella Parowicz


Vorschaubild Izabella Parowicz

Kulturwissenschaftliche Fakultät (Kuwi)

Professur für Denkmalkunde
Akademische Mitarbeiterin
Koordinatorin des Masterstudienganges SEK

Telefon- und Sprechzeiten nach Vereinbarung. Anmeldung unter parowicz@europa-uni.de

  • Kulturerbemanagement
  • Kulturerbemarketing
  • Dienstleistungsmarketing
  • Verhaltensökonomik

Bücher:

Drejer, J., Parowicz, I. Kurrenta. Zeszyt ćwiczeń do nauki pisma neogotyckiego. Fundacja Dobro Kultury. Słubice 2019. ISBN 978-83-947075-3-8.

Parowicz, I. Cultural Heritage Marketing. A Relationship Marketing Approach to Conservation Services. Palgrave Macmillan. London 2019. ISBN 978-3-030-00286-2.

Parowicz, I.,  Denkmalpflege effektiv fördern. Finanzierung des Schutzes von Architekturdenkmälern in europäischer Perspektive. Peter Lang Verlag,  München-New York 2006. ISBN 978-3-89975-607-4.


Interview:

Wach, A.: "Management und Marketing des Kulturerbes als Forschungsschwerpunkt". Interview mit Izabella Parowicz, in: Restauro. Magazin zur Erhaltung des Kulturerbes, 07/2021, München, 2021, S. 10 - 13.

 

Artikel und Buchbeiträge:

Parowicz, I. (2024). Genealogical Memory and Its Function in Bridging the ‘Floating Gap’. Genealogy 8 (1): 1. https://doi.org/10.3390/genealogy8010001

Parowicz, I. (2023). Rediscovering the Roots that Remained Abroad: Challenges and Methods in Teaching Transborder Genealogy. In: Adam, Th. (Hrsg.) Yearbook of Transnational History (Volume 6). Rowman & Littlefield, SS. 167-194.

Kwasniewski, P., Parowicz, I., Shaw, J., Stec, P. Transnational Religious Practices as a UNESCO Intangible Cultural Heritage: The Complex Case of the Traditional Latin Mass. Laws. 2023; 12(2):23. https://doi.org/10.3390/laws12020023

Parowicz, I. (2023). It Is All About Relevance and Experience. Marketing of Historic Places to the General Public.In: Parrinello, S., De Marco, R. (Hrsg.) Digital Strategies for Endangered Cultural Heritage. Forthcoming Interspecies: Handbook of Research and Creative Interdisciplinarity for the Digitization and Safeguard of Endangered Heritage. Pavia: Pavia University Press, SS. 106-113.

Parowicz, I., Between persuasion and courtesy: Polish press advertising, ca. 1850–1939, in: Journal of Historical Research in Marketing, Vol. 14 No.4, 2022, pp. 453-484. https://doi.org/10.1108/JHRM-09-2021-0049

Parowicz, I., Dr Leopold Goeppner (1766-1824) i jego pionierska walka z ospą prawdziwą, in: Acta Medicorum Polonorum 12/2022 (12), SS. 3-38.

Parowicz, I., Dr. Leopold Goeppner’s (1766-1824) Pioneering Fight Against Smallpox, in: Martone, E. (Hrsg.), Genealogy and Social History: Understanding the Global Past through Family Case Studies, Cambridge Scholars Publishing, 2022 (SS. 27-69).

Parowicz, I. Forgotten Civil Officers of the January Uprising in the Prussian Partition of Poland: The Case of Konstanty Oksza-Brzeski (1813-1870), in: Martone, E. (Hrsg.), Genealogy and Social History: Understanding the Global Past through Family Case Studies, Cambridge Scholars Publishing, 2022 (SS. 120-153).

Zalewski, P., Parowicz, I. Dare to try! Waking the Entrepreneur in Heritage Conservators, in: Kooyman R., Schramme A., Kuhlke O. (Hrsg.) Creating Cultural Capital. Cultural Entrepreneurship in Theory, Pedagogy and Practice, Eburon Academic Publishers, 2015, SS. 260-270.

Parowicz, I., Disappointment-Satisfaction-Delight: Nuances and Power of the Cognitive and Affective Perception of Conservation Services, in: Jagodzinska K., Purchla J. (Hrsg.) The Limits of Heritage, International Cultural Centre, Krakau, 2015, SS. 351 - 369.

Kaczmarek, Ł., Parowicz, I., Kolonialne ślady w tożsamości przestrzennej Kingston (Kingston: colonial traces in spatial identity) in: Journal of Urban Ethnology, Issue 11, 2013, SS. 33-45.

Parowicz, I., Marketing Heritage Conservation Services: Towards an Amalgamation of a Commercial and Social Marketing Strategy, in: Journal of Regional Development, Issue 1, 2009.

Parowicz, I., Architectural Heritage as an Economic Asset: Supply Side Sustainability Approach, in: The International Journal of Environmental, Cultural, Economic and Social Sustainability, Volume 3, Issue 4 (2007), SS.199-204.

Parowicz, I., Ponadgraniczne kształtowanie krajobrazu kulturowego na przykładzie Parku Mużakowskiego/Grenzüberschreitende Kulturlandschaftspflege am Beispiel des Muskauer Parks, in: Breysach, B., Paszek, A., Toelle, A. (Hrgs.), Grenze – Granica, Interdisziplinäre Betrachtungen zu Barrieren, Kontinuitäten und Gedankenhorizonten aus deutsch-polnischer Perspektive (Border, Interdisciplinary Considerations Regarding the Barriers, Continuities and Thought Horizons from the German-Polish Perspective), Thematicon, Band 8, Logos Verlag Berlin 2003, SS. 211-231.

Gruchman, B., Nowińska-Łaźniewska, E., Parowicz, I., Kötzle, A., Huskobla, G., Osiecka, A., Standort- und Kooperationsvorteile der Unternehmen in der polnisch-deutschen Grenzregion, in: Barczyk, R.(Hrgs.), Wirtschaftliche Entwicklung und Entwicklung der Unternehmen in der polnisch-deutschen Grenzregion in dem Prozess der Integration Polens mit der Europäischen Union, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 2003, SS. 39-66.

Gruchman, B., Nowińska-Łaźniewska, E., Parowicz, I., Kötzle, A., Huskobla, G., Osiecka, A., Korzyści lokalizacji i kooperacji przedsiębiorstw na pograniczu polsko-niemieckim, in: Barczyk, R. (Hrgs.), Rozwój gospodarczy i rozwój przedsiębiorstw na pograniczu polsko-niemieckim w procesie integracji Polski z Unią Europejską, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 2003, SS. 150-215.

Gruchman, B., Nowińska-Łaźniewska, E., Parowicz, I., Kötzle, A., Huskobla, G., Osiecka, A., Zalety lokalizacji przedsiębiorstw na pograniczu polsko-niemieckim, in: Wspólnoty Europejskie Nr 3(138), März 2003, Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego,Centrum Badań Wspólnot Europejskich, SS.. 51-57.

Gruchman, B., Nowińska-Łaźniewska, E., Parowicz, I., Kötzle, A., Huskobla, G., Osiecka, A., Współpraca transgraniczna przedsiębiorstw na pograniczu polsko-niemieckim, in: Studia Regionalne i Lokalne nr 4(2002), Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW, Sekcja Polska Regional Studies Association, SS. 23-48.

 

 

Tagungsbeiträge: 

September 2023:
Tagung “Education in Digital Era” im Rahmen der 2. Ausgabe der internationalen Veranstaltung Pavia DigiWeek, Pavia, Italien: Präsentation des Referats: Why bother with heritage conservation? Arguments from the social and economic spheres


Oktober 2021:
Tagung und 25. Workshop für Fachübersetzer der Polnischen Gesellschaft der vereidigten Übersetzer und Fachübersetzer TEPIS (online): Präsentation des Referats (zusammen mit Dr. Joanna Drejer): Opracowanie zestawu materiałów do nauki pisma neogotyckiego „Dawne pismo niemieckie” jako wyzwanie translatorskie i dydaktyczne.


April 2019:
5th International Congress of Visual Culture (GKA VISUAL 2019), San Juan, Puerto Rico. Präsentation des Referats: Fake Architectural Heritage – Booster or Distorter of the Cultural Memory? The Case of the "Creative Reconstruction" of Medieval Castles in Poland.


April 2017:
5th UNESCO UNITWIN Conference 2017 – Culture, Tourism and Development, Coimbra, Portugal. Vortrag:  The Power of a Dream: How the Gold Train Rumour has turned „Poland‘s ugliest town“ into a Popular Tourist Destination.


Juli 2016:
2016 International Conference on Cultural Policy Research, Sookmyung Women’s University, Seoul, Südkorea. Präsentation des Referats: The Imaginative Reconstruction of Monumental Buildings: Friend or Foe of Cultural Memory? A Discussion of the Case of the Royal Castle in Poznan, Poland.


Juni 2015:
1st International Conference on Teaching and Learning Cultural Entrepreneurship, Duluth, Minnesota, USA. Präsentation des Referats (geschrieben zusammen mit Prof. Paul Zalewski): Dare to try! Waking the Entrepreneur in Heritage Conservator.


Juni 2013:
2nd Heritage Forum of Central Europe (HFCE 2013), Krakau, Polen. Präsentation des Referats: Disappointment-Satisfaction-Delight: Nuances and Power of the Cognitive and Affective Perception of Conservation Services.


Februar 2013:
1st International Conference on Marketing (ICOM 2013), Colombo, Sri Lanka. Präsentation des Referats: Caring for the historic environment – meeting a social marketing challenge.


September 2012:
11th International Conference on Urban History, European Association for Urban History, Prag, Tschechien. Präsentation des Referats (zusammen mit Dr. Łukasz Kaczmarek): Does denial heal memory? The colonial traces in Jamaican urban tissues.


Juni 2012:
17th Biennial Conference of the Association for Cultural Economics International (ACEI 2012), Kyoto, Japan. Präsentation des Referats: Handling Emotions as a Powerful Tool of Marketing Conservation Services.


November 2011:
International Conference on Applied Business Research (ICABR 2011), Johor Bahru, Malaysia. Präsentation des Referats: The Perception of Customers’ Emotions by Providers of Conservation Services.


Juli 2011:
11th International Conference on Arts and Cultural Management (AIMAC 2011), Antwerpen, Belgien. Präsentation des Referats: Your Delight is Our Success - Developing and Implementing Viral Marketing Strategies by Conservation Service Professionals.


Dezember 2010:
International Conference on Applied Business Research (ICABR 2010), Ras Al Khaimah, Vereinigte Arabische Emirate. Präsentation des Referats: Is Word of Mouth Beneficial for Heritage Conservation? – the Case of the Maltese Conservation Market.


Juni 2010:
16th Biennial Conference of the Association for Cultural Economics International (ACEI 2010), Kopenhagen, Dänemark. Präsentation des Referats: Care of historical belongings: an investment or waste of money? Awareness deficits among the non-users of conservation services – a Maltese example.


September 2009:
International Conference on Applied Business Research (ICABR 2009), St Julians, Malta. Präsentation des Referats: Finding an Optimal Marketing Strategy for Heritage Conservation Companies - a Maltese Example.


August 2009:
4th Nordic Conference on Cultural Policy Research, Jyväskylä, Finland. Präsentation des Referats: Marketing in the Service of Cultural Heritage Preservation – the Development of Private Conservation Practice in Malta.


Juni 2008:
15th Biennial Conference of the Association for Cultural Economics International (ACEI 2008), Boston, USA. Präsentation des Referats (zusammen mit Paul A. Muscat): Marketing Heritage Conservation Services – a Maltese Company’s Insight.


Mai 2008:
Costa Rica Global Conference on Business and Finance (GCBF 2008), San Jose, Costa Rica. Präsentation des Referats: The Selling of Heritage Conservation Services – an Analysis of Driving Forces and Constraints Using the Maltese Conservation Market as an Example.


Februar 2008:
International Conference on Applied Business Research (ICABR 2008), Accra, Ghana. Präsentation des Referats: Marketing Heritage Conservation Services: Towards an Amalgamation of a Commercial and Social Marketing Strategy.


Juni 2007:
9th International Conference on Arts and Cultural Management (AIMAC 2007), Valencia, Spanien. Präsentation des Referats: Sustainability Indicators as Tools for Analysing the Effectiveness of Financing Heritage Conservation


Januar 2007:
3rd International Conference on Environmental, Cultural, Economic and Social Sustainability, University of Madras, Chennai, Indien. Virtuelle Präsentation des Referats: Architectural Heritage as an Economic Asset: Supply Side Sustainability Approach.

2015
Habilitation an der Kulturwissenschaftlichen Fakultät der Europa-Universität Viadrina zum Thema Marketing of Heritage Conservation Services Based on the Example of the Maltese Conservation Market

2010-2014
Stipendiatin im Rahmen der EU Marie Curie Action - European Reintegration Grants (7. Forschungsrahmenprogramm) zum Thema Marketing Conservation Services – a European Manual


Seit 2009
akademische Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Denkmalkunde, Koordinatorin des Masterstudienganges Schutz Europäischer Kulturgüter


2007-2008
Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Fakultät für Wirtschaft, Management und Buchhaltung/Lehrstuhl Tourismus der University of Malta (Marie-Curie Postdoktorandenstipendium im Rahmen des 6. Rahmenprogramms der EU)


2006
Promotion am Lehrstuhl Denkmalkunde der Europa-Universität Viadrina (Denkmalpflege effektiv fördern. Finanzierung des Schutzes von Architekturdenkmälern in europäischer Perspektive, summa cum laude)


2004-2005
Projektmanagement-Referentin im Bereich Restaurierung und Denkmalpflege an dem Malta Centre for Restoration/Heritage Malta (MT)


2004
Gesamtforschungspreis des 1.Grades für die Mitarbeit an der Monographie Rozwój gospodarczy i rozwój przedsiębiorstw na pograniczu polsko-niemieckim w procesie integracji Polski z Unią Europejską, erteilt vom Rektor der Wirtschaftsuniversität Poznań (PL)


2001-2004
Promotionsstipendiatin im Rahmen des Europa-Fellows Programms am Collegium Polonicum, Słubice (PL)


2000-2005
Masterstudium Schutz Europäischer Kulturgüter, Frankfurt (Oder)


1995-2000
Magisterstudium: Betriebswirtschaftslehre/Management, Schwerpunkt: Internationale Beziehungen/Europäische Studien an der Wirtschaftsuniversität Poznań (PL)


Wissenschaftliche Interessen:

  • Management des kulturellen Erbes (insbesondere das Management von denkmalpflegerischen Projekten, Museumsmanagement)

  • Marketing von denkmalpflegerischen Dienstleistungen

  • Ausgewählte Aspekte der Ökonomie des Kulturerbes (insbesondere: ökonomische Aspekte des Denkmalschutzes, nachhaltige Entwicklung im Bereich des Denkmalschutzes, sozioökonomische Auswirkungen der Investitionen in den Denkmalschutz für die lokale und regionale Entwicklung)

Auf Deutsch:

2023
Weibliche Vorfahren in Fotografien und Dokumenten: (Re-)Konstruktion deren Geschichte und Identität

2014-2020
Management und Marketing in der Denkmalpflege (EUV, Kulturmanagement und Kulturtourismus)

Seit 2018
Einführung in die Familien- und Ahnenforschung in Polen (EUV, Bachelor Kulturwissenschaften)

Seit 2013
Mundpropaganda-Marketing (EUV, Masterstudiengang Schutz Europäischer Kulturgüter)

Seit 2010
Marketing von Restaurierungsdienstleistungen (EUV, Masterstudiengang Schutz Europäischer Kulturgüter)

 

Auf Englisch:

 

September 2023
International Summer School VERY-M – Blended Intensive Programme/Erasmus+ (Università di Pavia, Italien). Vortrag: Recognition of heritage values - a key factor in activating public interest in historic places

2021
Service Thinking and Customer Centricity in Cultural Institutions (EUV, Bachelor Kulturwissenschaften)

September 2021
International Summer School INTERSPECIES - Digital Strategies for Endangered Cultural Heritage (Università di Pavia, Italien/online). Vortrag: It's all about Relevance and Experience. Marketing Historic Places to the General Public; Koordination des Themenblocks "Services and Heritage" mit Prof. Jolanta Sroczyńska.

2009
Marketing for Conservation (University of Malta)

2008
Tourism branding (University of Malta)

2008
Tourism principles and practices (University of Malta)

 

Auf Polnisch:

 

2009
Ekonomika ochrony zabytków/Ökonomische Aspekte der Denkmalpflege (Wyższa Szkoła Zawodowa „Kadry dla Europy”, Poznań (PL)

 

Gastdozentur:

 

02/2022
Arktische Universität in Tromsø, Norwegen (Fakultät für Sprache und Kultur), gefördert durch das Erasmus+ Staff Mobility Programme

05/2016-06/2016
Ivane-Javakhishvili-Staatsuniversität in Tbilisi (Georgien), (Fakultät für Kunstgeschichte), gefördert aus dem Erasmus Mundus (Hermes) Mobility Programme

02/2014
Eötvös Loránd Universität in Budapest, Ungarn (Fakultät für Geisteswissenschaften), gefördert aus dem Erasmus Teacher Mobility Programme

04/2012
Universität Ljubliana, Slowenien (Fakultät für Wirtschaftswissenschaften), gefördert aus dem Erasmus Teacher Mobility Programme

Seit 2020:
Projekttitel: Das Unlesbare lesen lernen – russische Schreibschrift für Archivnutzer

2016-2018
Projekttitel: Das Unlesbare lesen lernen – deutsche Schreibschrift für polnische Archivnutzer (dawnepismo.com), gefördert durch die Sanddorf-Stiftung

2010-2014
Marie Curie Stipendium der Europäischen Kommission – European Reintegration Grants (7. Rahmenprogramm der EU) verwirklicht an der Europa-Universität Viadrina.

2007-2008
Marie Curie Stipendium der Europäischen Kommission – Intra European Fellowship  (6.  Rahmenprogramm der EU) verwirklicht an der University of Malta. Titel des Forschungsprojektes: Conservation Marketing as a Tool for Sustainable Preservation of the Maltese Cultural Heritage

 

Kontakt

Collegium Polonicum (CP)
ul. Kościuszki 1
69-100 Słubice
  • CP 110

+49 335 5534 6843 +48 61 829 6843 parowicz@europa-uni.de